Training Klantenbeheer en Communicatie

Een programma voor technische medewerkers die een klantgerichte rol gaan vervullen.

Training Klantenbeheer en Communicatie

In een tijd waarin klanten verwachten dat alle medewerkers het imago van uw bedrijf hooghouden zijn hun communicatievaardigheden van essentieel belang voor uw onderneming. Goede medewerkers bezitten vaak sterke technische skills, maar het ontbreekt hen soms aan de communicatieve competenties en het ondernemend inzicht dat nodig is om een klantrelatie duurzaam en rendabel te maken. Upstream biedt daarom talentvolle medewerkers de mogelijkheid om hun zakelijke inzichten te vergroten, hun ondernemingszin aan te scherpen en hun communicatievaardigheden te ontwikkelen. Zo stoomt u hen klaar voor de volgende stap in hun carrière, en voor een sleutelrol in uw onderneming.

Tijdens het trainingsprogramma leggen we ons toe op de volgende onderwerpen:

1. Communicatiestijlen

Onze persoonlijke communicatiestijl kleurt elke interactie met onze omgeving. Telkens wanneer je met klanten en collega's omgaat is niet alleen de vorm van communicatie bepalend voor hoe je begrepen wordt, maar ook de mate waarin je je kan aanpassen aan de communicatiestijl van de andere persoon zal bepalen of je je doel bereikt. We onderzoeken jouw communicatiestijl en tonen de invloed hiervan in een onderneming.

2. Klantencommunicatie: Proactief vs. Reactief

Gezonde ondernemingen hebben een heel bewust evenwicht gecreëerd tussen hun proactieve en reactieve communicatie naar het cliënteel. Tijdens deze module leer je hoe belangrijk dit evenwicht is, en hoe je de rendabiliteit van je onderneming naar een hoger niveau kan tillen door hier heel bewust naar te werken.

3. Nieuw cliënteel vs. Bestaand cliënteel

Bestaande klanten wil je behouden, maar je wil ook tijd steken in het vinden van nieuwe klanten. Met een goed uitgewerkt relatiebeheer onderscheid je rendabele klanten van niet-rendabele klanten. We tonen je hoe je een band onderhoudt met je beste klanten en hoe je nieuwe klanten overtuigt van jouw onderneming.

4. Digital Marketing

We geven je een overzicht over de verschillende digitale communicatiekanalen en hoe deze passen in jouw onderneming. Ook brengen we je op de hoogte welke van deze kanalen de mogelijkheid bieden voor automatisatie. Zo kan je voor jouw onderneming een sterke online strategie uitwerken.

5. Storytelling

Storytelling klinkt heel sprookjesachtig, maar het is meer dan alleen een manier om een verhaal te vertellen. Het gaat over effectief communiceren, en vooral over overtuigend communiceren. zowel bij potentiële klanten als bij bestaande klanten is het belangrijk dat je een duidelijke en authentiek verhaal kunt brengen.

6. Persoonlijk actieplan

We sluiten de training af met een op maat gemaakt actieplan waarmee je je ambitie omzet in nieuwe, concrete stappen vooruit in je loopbaan.


De opleiding omvat zes wekelijkse sessies van tweemaal anderhalf uur. Deze sessies gaan door in onze kantoren te Hasselt of kunnen ter plaatse georganiseerd worden bij de klant vanaf 5 deelnemers met een maximum van 12.

Heb je niet de tijd de volledige training te volgen? Of wil je je verdiepen in een specifieke onderwerp? We bieden de bovenstaande modules ook aan als aparte crash-courses. Check onze agenda voor aankomende workshops.

Wenst u meer informatie?

deel deze dienst
Ons doelpubliek Bijscholen Workshops
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief