Bierkaartje: Generalist vs Specialist

Bijna al onze cursisten zijn specialisten in hun vak. We hebben dergelijke specialisaties nodig, omdat zelfs achter de meeste eenvoudig ogende producten complexe processen schuil gaan. Maar onze cursisten komen een opleiding volgen omdat hun technische specialisatie niet meer volstaat om hun job uit te oefenen, met name het aansturen van medewerkers, klanten helpen en het meebouwen aan de onderneming.

Bierkaartje: Generalist vs Specialist

Bierkaartje: Generalist vs Specialist

Om onze cursisten hun positie te duiden gebruiken we vaak het beeld van het bijhorende bierkaartje 'Generalist vs Specialist’. We brengen dit als volgt.

Stel dat je aan drie mensen vraagt om in jouw tuin te gaan graven naar één specifieke grondstof. Aan de ene vraag je om goud te zoeken, aan de ander om olie te zoeken, en aan de derde om steenkool op te graven. Waarop elk van hen terstond begint te graven. Al snel vinden ze alle drie heel wat grondstoffen, dus je laat hen verder graven. Maar na een tijdje merk je dat het moeilijk wordt om elkaar nog goed te verstaan, want de put waar ze alle drie inzitten is erg diep aan het worden. Nochtans staan ze eigenlijk vlak naast elkaar, maar de overblijvende grond tussen hen vormt een muur.

Dit is meteen een klassiek beeld voor hoe moeilijk het kan zijn voor een gevorderde specialist om zichzelf duidelijk verstaanbaar te maken voor anderen die niet in dezelfde materie zijn onderlegd.

Maar er is nog een tweede verschijnsel dat we in veel ondernemingen zien. Wanneer je namelijk iemand vraagt om zich te specialiseren in een bepaald domein gaat de focus op andere opportuniteiten vaak verloren. Net zoals de specialist in goud die zich een weg moet banen door al die vervelende steenkool om bij het goud te komen, zien we dat productspecialisten vaak opportuniteiten laten liggen omdat ze daar niet op gefocust zijn. En op die manier gaan veel kansen voor de firma verloren.

Hierdoor wordt meteen duidelijk wat je aan een goede generalist hebt. Die kan de communicatie tussen de verschillende specialisten vergemakkelijken, en die kan zien wanneer ze opportuniteiten voor elkaar hebben indien ze die zelf niet zien.

Maar daarvoor is het noodzakelijk dat de generalist veel vertrouwen geniet van de specialisten, want enkel dan weten ze zeker dat de boodschap met de juiste intenties wordt overgemaakt. En bovendien moet de generalist net voldoende begrijpen van de verschillende materies om alle misverstanden te vermijden.

Door deze twee randvoorwaarden is de generalist vaak niet alleen een ideale spreekbuis tussen specialisten onderling, maar ook naar klanten, die zelf ook geen specialisten zijn, en voor wie het jargon van de specialist soms angstaanjagend kan zijn.

Beide types hebben elkaar dus nodig, en wanneer de specialist een generalist moet worden doet men er goed aan deze behoeften duidelijk te maken en de randvoorwaarden goed aan te kaarten.

delen
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief