Bierkaartje: Sectorstrategie

Michael Treacey en Fred Wiersema hebben ons een uitstekend schema gegeven om te begrijpen wat de strategische positie van ons bedrijf in haar sector precies is.

Bierkaartje: Sectorstrategie

Bierkaartje: Sectorstrategie

Voor veel mensen is strategie jammer genoeg een wollig begrip dat in mooie vergaderzalen met volle flipcharts wordt uitgedokterd, en waar niemand nadien nog wat aan heeft. We zien het niet als een dagelijks bruikbare handleiding voor alles wat we doen, hoewel dat exact is wat het zou moeten zijn.


Maar om terug te komen op de driehoek van Treacey en Wiersema; het is een prima schema om het spanningsveld weer te geven waarin de meeste bedrijven moeten proberen te overleven. Elk van de punten van de driehoek gaat over één soort focus waarmee je je bedrijf organiseert. De focus op de beste productkwaliteit wordt wel een 'product leadership' genoemd. De focus op de beste prijs wordt 'cost leadership' of 'operational excellence' genoemd. En de focus op de beste service wordt 'customer intimacy' genoemd.

De courante bedenking is dat je niet de beste kan zijn in alles, en dat je dus moet kiezen. De grote meerderheid van Belgische bedrijven kunnen zichzelf vinden in een combinatie van productkwaliteit en klantenservice. Maar de markt streeft naar perfectie, en zal na een tijdje (alsmaar sneller) een toegeving in prijs gaan eisen, waarschijnlijk omdat er enkele nieuwkomers in de markt gelijkaardige producten met een vergelijkbare service aan een lager tarief aanbieden. Door deze evolutie komen de meeste ondernemingen niet tot een combinatie van de drie strategieën, maar in het midden. Ze doen als het ware 'een beetje van alles'. Ga maar eens na wat een openbare aanbesteding doet met zij die er courant aan meedingen, en je weet wat we bedoelen.

Het voornaamste woord in deze boodschap is 'tijdje'. Dit principe gaat voornamelijk op voor rijpere sectoren, die al tijd hebben gehad om zich te vormen, en waarin de concurrentie al een natuurlijk afvalrace heeft kunnen creëren. In jongere sectoren waarin iemand erin slaagt om klantenbehoeften ettelijke jaren op voorhand te voorspellen zien we dat één bedrijf jarenlang het rijk voor zich alleen kan hebben, en zo goed als geen concurrenten uit andere hoeken hoeft te dulden. Toen bijvoorbeeld de Iphone voor het eerst verscheen was er geen enkele concurrent die dezelfde combinatie kon bieden, toch niet voor een tijdje. Zo zal Tesla ook nu pas noemenswaardige concurrentie beginnen krijgen van de “oude” merken.

Daarom is proactiviteit zo een belangrijk principe als het gaat over strategie. Enkel bedrijven die het aandurven om lang voor de anderen een keuze te maken en zich daarnaar te organiseren kunnen er (tijdelijk) de vruchten van plukken. Je kan het zien als het eerste schaap dat durft over te steken naar een nieuwe wei met hoog gras. De rest volgt vanzelf. Na een tijdje.


En het is dit aspect dat we willen benadrukken. Strategie is geen abstract begrip. Het is een handleiding voor de honderden dagelijkse beslissingen die we allemaal nemen, en het is de consistentie in deze beslissingen die ons in een bepaalde marktpositie brengt. Die beslissingen worden niet in vergaderzalen genomen, maar op de werkvloer en bij klanten, met al je collega's samen. Ook al voel je je soms alleen in de wei.

deel dit artikel
Ons doelpubliek Opleidingen Workshops
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief