"Drie gouden tips om je medewerkers te motiveren"

Een socioloog schrijft ...

Heb jij het soms ook moeilijk om je medewerkers gemotiveerd te houden? Heb jij ook het beste met je medewerkers voor, maar weet je niet altijd goed hoe je dit het best kan aanpakken?

Wanneer we naar uitdagingen op de werkvloer kijken door de bril van een socioloog, komen er al snel enkele handige inzichten naar boven die heel bruikbaar zijn. Deze delen we graag met jou en geven we weer aan de hand van 3 eenvoudige tips.

TIP 1: Geef een compliment altijd in groep.

Meer dan ooit leven we in een cultuur waar sociale verbanden cruciaal zijn. We worden reeds tijdens onze vroege kinderjaren geconditioneerd om 'bij de groep te horen', en tegenwoordig lijkt het soms alsof je een paria bent als je niet genoeg volgers hebt op Instagram of Facebook. Maar het aantal menselijke connecties is irrelevant als het geen impact heeft op waar we echt naar op zoek zijn: 'sociale erkenning'. Een bevestiging van de anderen dat we bestaan en dat we ons plekje in de groep verdienen. In een ultra-dynamische wereld waar elke dag een zekerheid lijkt te verdwijnen (sociologen noemen dat 'anomie') hebben veel mensen net meer behoefte aan deze erkenning, als bevestiging dat hun bestaansrecht nog geldig is. Vandaar dat een compliment zo goed werkt als het in groep gegeven wordt. Hoe meer mensen het horen, hoe sterker het erkenningseffect.

TIP 2: Geef kritiek altijd één-op-één.

Het tegenovergestelde van een compliment in groep geven, heeft dan ook het tegenovergestelde effect. Als je in het bijzijn van een groep iemand bekritiseert in zijn/haar rol, ga je iemand bang maken, om nog maar te zwijgen over het vernederende effect. We hebben onder andere van Daniel Goleman (de uitvinder van het begrip 'emotionele intelligentie') geleerd dat angst niet de beste menselijke conditie is om te presteren, laat staan te innoveren. Dus tenzij je je wilt afreageren (met alle gevolgen van dien), is openlijke kritiek niet het beste idee om iemands prestaties te verbeteren.

TIP 3: Betrek je medewerkers oprecht in de toekomst van het bedrijf.

Nog sterker wordt het effect van sociale erkenning indien het gecombineerd wordt met inhoudelijke betrokkenheid bij de toekomst van de onderneming. In grote mate wordt onze sociale identiteit bepaald door onze professionele identiteit. We zijn een beetje wat we doen. Meer dan een beetje eigenlijk... Dus een bevestiging van deze professionele identiteit door iemand openlijk en oprecht te betrekken in de toekomst van de onderneming, zal een rechtstreeks effect hebben op de vereenzelviging van die persoon met de missie het bedrijf. En hoewel het van belang is om een goed evenwicht te bewaren tussen professionele en persoonlijke doelen, is een combinatie van beide een snelle weg naar gemotiveerde medewerkers.

Geschreven door Koen de Moortel

Koen De Moortel studeerde aan de KU Leuven Politieke Wetenschappen en Sociologie met afstudeerrichting Communicatiewetenschappen. Erna voltooide hij een MBA in General Management aan de Vlerick Business School in Gent. Hij is al meer dan 10 jaar zelfstandig ondernemer, waarbij hij zijn jarenlange praktijkervaring in verkoop combineert met academische inzichten uit de sociologie, sales en communicatie.

Koen de Moortel - Upstream
deel dit artikel
Ons doelpubliek Bijscholen Workshops
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief